
Moderní pneumatiky jsou technologické zázraky, které v sobě ukrývají více, než by se na první pohled mohlo zdát. Jedním z takových "tajemství" je téměř neviditelný proužek, který se táhne po celé délce běhounu. Tento tzv. "chimney proužek" (z anglického slova "chimney" - komín) plní zásadní bezpečnostní funkci, o které většina řidičů nemá ani tušení.
Proč je v pneumatice zabudovaný "komín"?
Moderní ekologické pneumatiky často používají směsi s vysokým obsahem siliky (oxidu křemičitého) místo tradičních sazí. Důvod je jednoduchý - snížení valivého odporu a tím i spotřeby paliva vašeho vozidla. Jenže tato inovace s sebou nese jeden zásadní problém.
Silika má vysoký elektrický odpor a funguje jako izolant. To znamená, že pneumatika s vysokým obsahem siliky nemůže sama odvádět statickou elektřinu, která vzniká při kontaktu s vozovkou.
Proč musíme odvádět statickou elektřinu z pneumatik?
Představte si následující situaci: přijedete k čerpací stanici po delší jízdě, vystoupíte z auta a při doteku kovové části vozidla dostanete nepříjemnou elektrickou ránu. To je jen nepříjemný důsledek nahromaděné statické elektřiny.
Mnohem nebezpečnější je však riziko při tankování. Nahromaděná statická elektřina by mohla způsobit jiskru, která by v přítomnosti benzinových výparů mohla vést k požáru nebo dokonce explozi.
Jak funguje "chimney proužek"?
Tento nenápadný proužek je vyroben ze speciální gumové směsi s vysokým obsahem vodivého uhlíku (Carbon Black Compound). Na rozdíl od zbytku pneumatiky je výrazně vodivější. Táhne se od běhounu až k vnitřní části pneumatiky a vytváří tak vodivou cestu pro odvod elektrostatického náboje.
Chimney proužek musí být:
- Dostatečně široký (alespoň několik milimetrů)
- Procházet celou tloušťkou běhounu
- Být v neustálém kontaktu s vozovkou
- Zajišťovat vodivé spojení až k ráfku
Zajímavost na závěr
Věděli jste, že přírodní kaučuk, ze kterého se pneumatiky vyrábějí, je původně žlutavě průhledný? Teprve přidáním sazí (uhlíku) získává pneumatika svou typickou černou barvu. Tím přispívají saze nejen k pevnosti a odolnosti pneumatiky, ale také k její elektrické vodivosti.
Zatím žádné komentáře.